Václav Krása o tom, co by veřejnost před volbami měla vědět
Předsednictvo i Republikový výbor NRZP ČR se shodly, že je nezbytné sdělit veřejnosti, jak současná vláda komunikovala se zástupci osob se zdravotním postižením a jak reagovala na jejich potřeby. NRZP nechce radit občanům, koho mají volit, ale domnívá se, že má právo sdělit, co bylo v uplynulém období ve vztahu k nim špatně a co dobře.
PROHLÁŠENÍ:
My, členové Republikového výboru Národní rady osob se zdravotním postižení ČR, z. s., jsme si vědomi toho, že pomoc lidem se zdravotním postižením je závislá na přístupu vlády k problematice zdravotního postižení a finančních zdrojích, které je možné poskytnout na integraci osob se zdravotním postižením do společnosti. Vzhledem k současné aktuální situaci považujeme za nezbytné vyjádřit se, právě v předvolebním čase, a zhodnotit uplynulé období.
Musíme bohužel konstatovat, že v uplynulém volebním období nedošlo, až na výjimky, prakticky k žádnému zlepšení života lidí se zdravotním postižením.
Máme spoustu argumentů k činnosti současné vlády a jejím krokům, které měly negativní dopad na postavení lidí se zdravotním postižením ve společnosti. Naše přesvědčení opíráme o následující zjištění.
1) Byl zásadním způsobem změněn statut Vládního výboru pro osoby se zdravotním postižením, který se změnil na Radu vlády, a kde bylo minimalizováno postavení NRZP ČR. Vláda i ministerstva zcela ignorovala jeho jednání. Předseda vlády, ačkoliv je předsedou Rady, se ani jednou jednání neúčastnil, i když byl k tomu několikrát vyzýván. Jednání se za celé funkční období ani jednou neúčastnili ministři zdravotnictví a školství, ačkoli jsou členy Rady. Další člen Rady – ministr práce a sociálních věcí – se jednání účastnil pouze jednou, a to v rozsahu jedné hodiny. To svědčí o zásadním přehlížení problémů osob se zdravotním postižením ze strany vládních činitelů
2) Přijetím konsolidačního balíčku, který byl spíše balíčkem daňovým, protože zatížil dalšími daněmi daňové poplatníky České republiky, došlo k dalšímu zhoršení ekonomické situace, nejen lidí se zdravotním postižením. Daňový balíček měl konkrétní dopady na pečující rodiny, zdravotnictví a další segmenty, které pomáhají lidem se zdravotním postižením. Uvádíme konkrétní příklady dopadů konsolidačního balíčku:
- Byl zrušen odečet daně z příjmů na manžela/manželku, což významně poškodilo tisíce rodin, kde jeden z manželů trvale pečuje o závislého člena rodiny a nemá vlastní příjem. Tyto rodiny přišly o téměř 25 000,- korun ročně. Náš návrh, aby se sleva na poplatníka vztahovala i na osoby, kterým je přiznán průkaz ZTP/P a tento poplatník nemá vlastní příjem přesahující za zdaňovací období 68 000,- korun, nebyl v připomínkovém řízení akceptován. Obdobně jsme neuspěli s návrhem, aby sleva na dani byla uplatněna na poplatníka, který je osobou pečující o osobu blízkou, která nemá vlastní příjem, přesahující částku 68 000,- korun ročně. Ani s jedním návrhem jsme neuspěli.
- Zrušení první snížené sazby DPH ve výši 15 % a druhé snížené sazby DPH ve výši 10 % a nové zavedení jedné snížené sazby DPH ve výši 12 %. Tento návrh byl pro NRZP ČR neakceptovatelný, přesto byl přijat. V praxi to znamená zdražení volně prodejných zdravotnických prostředků a velkého množství léků. Tedy prostředků, které používají ti nejvíce zdravotně postižení a nemocní lidé, a bez kterých se neobejdou. Tato skupina obyvatel většinou nebývá ekonomicky silná, resp. je převážně sociálně slabá. U léků došlo k výraznému zvýšení cen pro všechny zdravotní pojišťovny a současně ke zvýšení doplatků za léky na předpis. Není ekonomicky, ale především eticky zdůvodnitelné, proč byly osvobozeny od DPH knihy a u zdraví a život zachraňujících zdravotnických prostředků a léčiv, která jsou otázkou základní existence člověka, došlo k navýšení DPH. Tímto krokem jdeme proti evropskému trendu, který směřuje spíše cestou výrazného snižování cen zdravotnických prostředků a léčiv, především pak snižováním DPH.
- Došlo k jednorázovému snížení valorizace starobních a invalidních důchodů, což se nejvíce projevilo u příjemců invalidních důchodů, které jsou v průměru o více jak 3000,- korun nižší než starobní důchody.
- Vláda zvýšila příspěvek na péči ve 3. a 4. stupni, což pomohlo osobám s nejtěžším zdravotním postižením, ale nedostatečně zvýšila příspěvek na péči ve 2. stupni a zcela rezignovala na zvýšení příspěvku na péči v 1. stupni, protože schválené zvýšení o 400,- korun (zcela nedostatečné) je platné až od 1. ledna 2026. To znamená, že asi pro sto tisíc lidí se zdravotním postižením jsou sociální služby prakticky nedostupné.
- V průběhu volebního období došlo celkem 4x k zvýšení cen sociálních služeb, což významně snížilo pozitivní dopad zvýšení příspěvku na péči ve 3. a 4. stupni. V roce 2022 došlo k navýšení maximálních sazeb o 4–20 %. Od ledna 2022 byla zvýšena částka za služby do 80 hodin o 20,- Kč za hodinu. Od července 2024 došlo k dalšímu zvýšení sazeb za hodinu péče, a to o 10–15 Kč za hodinu. Od ledna 2025 došlo k navýšení ceny sociálních služeb o inflaci, to je 3 %. Z výše uvedeného je zřejmé, že u příjemců příspěvku na péči ve 3. a 4. stupni byla hodnota zvýšených částek příspěvků výrazně snížena o růst cen služeb. U příspěvku na péči ve 2. a především 1. stupni došlo k zvýraznění nedostupnosti sociálních služeb pro tuto skupinu občanů.
- Zvýšení daně z nemovitosti, a to až na dvojnásobek, které zatížilo především rodiny, které poskytují péči svým blízkým a žijí ve vlastní nemovitosti.
- Současně bylo zrušeno tzv. školkovné a sleva na studenta, což opět negativně zatížilo rodiny, které poskytují péči svým blízkým a v rodině žije současně student.
- I přes naše protesty a jednání s Českou poštou došlo k výraznému snížení hustoty úřadoven České pošty, což vede ke zhoršení dostupnosti pro seniory a osoby se zdravotním postižením, kteří neumí nebo nemohou používat elektronické systémy. Likvidovány byly i úřadovny, které byly bezbariérové.
- Byl schválen návrh na zánik nároku na výplatu ošetřovného u dlouhodobého ošetřovného, pokud je ošetřovaná osoba přijata do ústavní péče zdravotnického zařízení, protože prý v takovém případě již fakticky není potřebná domácí péče. Pečující osoba nemá žádný příjem, protože řada zaměstnavatelů si zajistí zástup za osoby na dlouhodobém ošetřování člena rodiny, přičemž není uvažováno, že pečující osoba může poskytovat sociální službu i ve zdravotnickém zařízení.
- NRZP ČR usilovala o navýšení úhrad zdravotnických prostředků a léků z veřejného zdravotního pojištění, především vzhledem k výraznému růstu inflace během uplynulých čtyř let. K navýšení úhrad však nedošlo, takže dnes lidé, kteří kupují volně prodejné léky nebo zdravotnické prostředky, platí mnohem vyšší ceny a stávají se pro ně těžko dostupnými. Obdobně lze říci, že podobný efekt je u léků na předpis, kde také nedošlo k valorizaci úhrad z veřejného zdravotního pojištění, takže doplatky se dále zvyšují.
RV NRZP ČR si uvědomuje, že za uplynulé volební období došlo k dílčím zlepšením pro komunitu lidí se zdravotním postižením, ale jedná se o jednotlivosti, které však systémově nemíří k výraznému systémovému zlepšení jejich situace. Vlastní iniciativou NRZP ČR a spoluprací s některými poslanci se podařilo zvýšit příspěvek na mobilitu o 2 000,- korun u příjemců příspěvku, kteří používají trvale zařízení, které spotřebovává elektrickou energii. Ve spolupráci s MPO ČR se podařilo prosadit u části populace se zdravotním postižením jejich zařazení do tzv. ohrožených zákazníků. To je významná věc asi pro 25 tisíc lidí, kteří potřebují mít k dispozici elektrickou energii i v krizových obdobích. Ve spolupráci se zaměstnavatelskými svazy, které sdružují zaměstnavatelé OZP, se podařilo, v rámci jednání v Poslanecké sněmovně, prosadit, aby nedošlo ke kumulaci koncesionářských poplatků za užívání televize a rozhlasu. Zaměstnavatelé zaměstnávající více než 50 % OZP a spolky jsou od koncesionářských poplatků osvobozeny. I přes tyto dílčí úspěchy považujeme uplynulé roky z pohledu problematiky zdravotního postižení za negativní a ztracenou příležitost, která se nabízela. Nezájem vlády o problematiku zdravotního postižení byl viditelný.
RV NRZP ČR nemůže a nechce radit lidem, koho mají volit. To nám nepřísluší. Provedli jsme pouze výčet událostí, které se za uplynulé čtyři roky staly, aby si každý sám vyhodnotil, na základě faktů, koho bude volit.
RV NRZP ČR přeje všem šťastnou volbu a doufejme, že dojde ke změně postojů vládní garnitury k problematice lidí se zdravotním postižením.
Za NRZP ČR: Mgr. VÁCLAV KRÁSA, předseda