pečuj doma

Vyjádření poradního orgánu ombudsmana k novele zákona

20.10.2024

Poradní orgán ombudsmana oblast ochrany práv osob se zdravotním postižením je zřízen v souladu s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením a na posledním jednání se zabýval novelou školského zákona. Poradní orgán veřejného ochránce práv požádal ombudsmana, aby Poslanecké sněmovně vysvětlil negativní dopady novely zákona na práva dětí s postižením.

Zrušení možnosti využívat dalšího pedagogického pracovníka, neochota vlády doplnit mezi pedagogické pracovníky pozici sociálního pedagoga a neotevření školního poradenského pracoviště nepedagogickým pracovníkům negativně ovlivní vzdělávání dětí s postižením.

Vládní návrh chce zrušit podpůrné opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami spočívající v možnosti využití dalšího pedagogického pracovníka. Členové poradního orgánu se změnou zásadně nesouhlasí a přijali usnesení. Výhrady má také zástupce ombudsmana, kterému se nelíbí, že změna se do návrhu dostala až po skončení připomínkového řízení. „Změna působí jako nepřiměřený zásah do práva dětí s postižením na vzdělání. Není proto v pořádku, že nedošlo k širší odborné diskuzi. Měly se důkladně posoudit dopady do života dětí, jejich rodičů a škol,“ uvedl zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm.

Dalšího pedagogického pracovníka školská poradenská zařízení doporučují stovkám dětí, které při vzdělávání potřebují vyšší míru podpory, než jim může poskytnout asistent pedagoga. Asistent pedagoga nemůže sám učit, další pedagog však může žákům prakticky pomoci nastavením konkrétních výukových metod podle jejich potřeb. Další pedagogy využívají také žáci s těžkým kombinovaným postižením ve speciálních školách nebo žáci po úrazu či nemoci, kteří se musí vzdělávat doma.

Poradní orgán se vymezil také proti neochotě vlády doplnit mezi pedagogické pracovníky potřebnou pozici sociálního pedagoga. Tito pracovníci by pomáhali školám účinně pracovat především s rodiči dětí, řešit záškoláctví či poruchy chování. Na to nemají běžní pedagogové kapacitu a potřebnou odbornost. Problém vidí také v tom, že vláda nehodlá otevřít školní poradenské pracoviště nepedagogickým pracovníkům. Řediteli by to však umožnilo zaměstnat například sociálního pracovníka, psychoterapeuta či zdravotní sestru.

Poradní orgán vyzval ombudsmana, aby Poslanecké sněmovně vysvětlil negativní dopady vládního návrhu novely školského zákona. Žádají ho, aby se zasadil o potřebné úpravy novely. „Pro důstojné vzdělávání dětí s postižením je potřeba, aby v zákoně zůstala možnost využití dalšího pedagogického pracovníka jako podpůrného opatření. Výrazně by také pomohlo, když by zákon nově ukotvil sociálního pedagoga a otevřel školní poradenské pracoviště i nepedagogickým pracovníkům,“ vysvětlil Schorm a podotkl, že děti se speciálními vzdělávacími potřebami mají na podpůrná opatření právo. Vyplývá to mimo jiné z Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením.

Zdroj: ombudsman

 

Moravskoslezský kruh, z. s. realizuje projekt.
Publikaci Opatrovník v praxi II jsme připravili s právničkou Radkou Pešlovou.
Poslouchejte, odpočívejte a zacvičte si...
Podívejte se na seriál videí a seznamte se službami, které pomáhají rodinným pečujícím.

Články

PROMLUVA: Svátky jako zkouška blízkosti. Hovoří Marek Orko Vácha

25.12.2025 O Vánocích jako zkoušce lidské blízkosti, o duševním zdraví i o tom, proč je největším darem čas, mluví v podcastu Zdravotnického deníku římskokatolický kněz, teolog, molekulární biolog, bioetik, pedagog a spisovatel Marek Orko Vácha. A mluví i o tom, že jsme si zvykli přemýšlet příliš materiálně. Vánoční dar může mít i hlubší podobu. více...

ZPRÁVY: Dobrá zpráva pro držitelé průkazů ZTP a ZTP/P v Praze

24.12.2025 Pražská integrovaná doprava oznámila na svých webových stránkách několik novinek, které začnou platit od 1. ledna 2026. Jedna z těchto novinek se týká i držitelů průkazů ZTP a ZTP/P. Ti budou nově mít nárok na jízdné zdarma i ve vlacích po Praze (neplatí pro Středočeský kraj). Píší o tom Tiché zprávy na webu Helpnet. více...

PTÁTE SE: Invalidní důchod při autismu v 16 nebo až v 18 letech?

23.12.2025 Mám postiženého syna, 16 let, s autismem, středně těžkou mentání retardací. Syn ukončil základní vzdělávání a nastoupil na SŠ praktickou. V září tohoto roku jsem žádala o invalidní důchod a přišlo mi zamítnutí, že syn nedosáhle věku 18 let a nárok na ID nevznikl podle § 42 odst. 1 zákona 155/1995 Sb.
více...

Podporují nás

Spolufinancováno Evropskou unií
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo zdravotnictví
Jihomoravský kraj
Statutární město Brno
Chcete být informováni o nových článcích na našem webu? Přihlaste svůj e-mail k odběru.

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.