Na osoby v prvním stupni invalidity je nahlíženo jako na zdravé
Nějak nám unikla zpráva, že Senát projednal návrh zákona o Dávce státní sociální pomoci a schválil jej ve znění Poslanecké sněmovny. NRZP ČR až do poslední chvíle usilovala o přijetí alespoň těch nejmírnějších úprav zákona, které by zlepšily postavení lidí se zdravotním postižením v rámci výpočtu nároku na výši dávky pro tyto osoby. Bohužel marně.
Co o tom píše Václav Krása, předseda NRZP:
„Prvním našim návrhem bylo, aby mezi tzv. zranitelné osoby byli zařazeni mimo příjemců 2. a 3. stupně invalidního důchodu také příjemci invalidního důchodu 1. stupně.
Vládní návrh zákona vymezuje v § 7 okruh zranitelných osob, u kterých se předpokládá, že z různých důvodů (věk, zdravotní stav apod.) nejsou schopny pracovní činnosti buď vůbec nebo pouze v omezeném rozsahu, a proto ani nedosáhnou na pracovní bonus. Osoby, které nejsou pracovně aktivní a současně nejsou ani zranitelnými osobami, však nezískají nárok na dávku státní sociální pomoci, resp. v rámci domácnosti se při výpočtu výše dávky k této osobě nebude přihlížet.
Proto jsme se rozhodli navrhnout rozšíření výčtu zranitelných osob v § 7 odst. 1 písm. c) též o osoby v prvním stupni invalidity, neboť v případě těchto osob dochází z důvodů zhoršeného zdravotního stavu k poklesu pracovní schopnosti ve smyslu § 39 zákona o důchodovém pojištění nejméně o 35 % a nejvíce o 49 %. To znamená možný pokles až o 50 % schopnosti pracovat oproti běžné zdravé populaci. Osobami v 1. stupni invalidity jsou např. osoby slabozraké, neslyšící a, osoby po amputaci končetin, s psychickým onemocněním, onkologičtí pacienti apod. Na tyto osoby však zákon nahlíží jako na osoby zdravé, ačkoliv je evidentní, že jejich možnosti jsou naprosto odlišné od zdravých lidí. To má však zásadní dopad na přístupnost k dávkám státní sociální pomoci, kdy se k nim při výpočtu výše dávky nebude přihlížet a budou se propadat dále do větší chudoby, přestože jejich situace je již tak dosti složitá.
Dále nutno zdůraznit, že náš právní řád i v jiných situacích nahlíží na osoby v 1. stupni invalidity jako na osoby zranitelné. Například zákon o zaměstnanosti nečiní mezi invaliditou 1. či 2. stupně vůbec žádný rozdíl a nabízí stejnou podporu při uplatňování se na trhu práce (otevřeném či chráněném). Pozměňovací návrh podali senátoři za ANO a také pro něj hlasovali, i s některými jinými senátorkami nebo senátory. Hlasů však bylo málo a s naším návrhem jsme neuspěli.
Druhý pozměňovací návrh se týkal tzv. vyšší energetické potřeby osoby závislé na pomoci jiné fyzické osoby, a to ve III. a IV. stupni míry závislosti a také příjemců 2. a 3. stupně invalidního důchodu. Návrh reagoval na potřebu vyšší teploty v obydlí či bytech a rodinných domech. To s sebou nese zvýšené náklady na vytápění, a proto jsme navrhli, aby v případě, je-li členem domácnosti jen jedna taková osoba, byly započitatelné náklady zvýšeny. Obdobně jsme postupovali také u osob starších 68 let. Pozměňovací návrh podali opět senátorky a senátoři za ANO. Ani s tímto návrhem jsme neuspěli.
Zákon vstoupí v účinnost 1. 10. 2025. Teprve po vydání tzv. kalkulačky uvidíme, jaký bude skutečný dopad nového zákona na osoby se zdravotním postižením.“
Zdroj: NRZP