pečuj doma

Nesouhlas s podobou superdávky. Je v kolizi s evropským právem

25.1.2025

Zákon o dávce státní sociální pomoci, tzv. zákon o jednotné dávce. Tento zákon sdružuje čtyři sociální dávky do jedné. Jedná se o tyto dávky, a to dávku na bydlení, dávku na živobytí, příspěvek na dítě a zvláštní bonusovou dávku zohledňující pracovní aktivitu. Dosavadní přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení se ruší. Namísto nich se vytváří uvedená dávka státní sociální pomoci.

NRZP ČR k uvedenému návrhu zákona má řadu připomínek, a to především těch, které se týkají majetkového testu. NRZP ČR už uplatnila řadu pozměňovacích návrhů, které zohledňují především potřeby lidí se zdravotním postižením:

Nesouhlasíme, aby byly určeny částky peněžních prostředků, které občan může mít, aby měl nárok na dávku bez možnosti posoudit účel jejich i budoucího použití. Je to krajně nevhodné. Z hlediska zdravotně postižených se jedná zejména o drahé kompenzační pomůcky, na které nelze získat příspěvek na zvláštní pomůcku dle zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, nebo příspěvek sice získat lze, ale nikoliv v dostatečné výši.

 Dále se může jednat o potřebu budoucí rekonstrukce nebo nákupu nemovitosti sloužící k bydlení a její nezbytná úprava pro potřeby osoby s určitým postižením. Ceny takových nemovitostí rychle rostou a spořit na jejich rekonstrukci nebo nákup výlučně prostřednictvím stavebního spoření může být krajně nevhodné, protože stavební spoření nebude poskytovat dostatečné zhodnocení uspořených prostředků.

Nesouhlasíme, aby žadatel dával orgánům státní sociální pomoci souhlas se zjišťováním a shromažďováním jeho osobních údajů i v případech, kdy nejsou k posouzení dávky nezbytné. Zejména v případě žádosti pouze o složku dávky týkající se dítěte jsou údaje v požadovaném rozsahu nadbytečné a zasahují zcela nepřiměřeně do soukromí osoby žadatele, resp. všech členů domácnosti. Z vládního návrhu není zřejmé, proč by orgány státní sociální pomoci měly mít přístup ke všem údajům rozhodným pro nárok na celou dávku státní sociální pomoci i v případě, kdy domácnosti žádají jen o některou složku dávky.

Ustanovením § 10 odst. 3 dochází dále k prolomení bankovního tajemství v nepřiměřeném rozsahu, pokud se tato ustanovení mají aplikovat u všech žadatelů o sociální dávku (bez ohledu na složku dávky), tj. i těch, kteří čerpají např. jen jednu složku a zbytek životních nákladů si hradí z příjmu nebo vlastních úspor. MPSV ČR několikrát veřejně ujišťovalo, že toto prolomení půjde jen za příjemci dávky na živobytí (dosud dávky hmotné nouze). Navrhovatel se snaží toto nadstandardní oprávnění rozšířit na všechny příjemce. Dochází tím ke kolizi s čl. 11 Listiny a Zákona o bankách (a obecné evropské legislativy v této oblasti). Souhlas žadatele s poskytováním bankovních informací pro účely sociálního šetření je striktně direktivně vynucován s následkem znepřístupnění sociální pomoci ze strany státu v případě nesouhlasu, a to bez ohledu na to, o jakou složku sociální dávky se jedná.

U osob invalidních v III. stupni nebo u osob závislých na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II. (středně těžká závislost“, ve stupni III. (těžká závislost) nebo ve stupni IV. (úplná závislost) bývá toto zdravotní postižení spojené s potřebou vyšší teploty v bytech. To sebou nese zvýšené náklady na vytápění. Proto se navrhuje, aby i v případě, je-li členem domácnosti jen jedna taková osoba a ostatní členové zranitelnými osobami nejsou, byly započitatelné náklady navýšeny.

Nesouhlasíme, aby žadatelé o dávku hlásili změnu na účtech u bankovních ústavů. Není proto žádný důvod, aby změny na jeho bankovních účtech hlásil ještě bankovní ústav. Navíc se nerozlišují vůbec žádné informace, tj. úřad si může vyžádat všechny libovolné informace, nikoliv jen ty, které souvisí s některou složkou dávky pobíranou osobou, o které jsou informace zjišťovány. To je zcela nepřiměřené. Dochází k prolomení bankovního tajemství v nepřiměřeném rozsahu, pokud se tato ustanovení mají aplikovat u všech žadatelů o sociální dávku, tj. i těch, kteří čerpají např. jen jednu složku a zbytek životních nákladů si hradí z příjmu nebo vlastních úspor.

Zdroj: NRZP

Moravskoslezský kruh, z. s. realizuje projekt.
Publikaci Opatrovník v praxi II jsme připravili s právničkou Radkou Pešlovou.
Poslouchejte, odpočívejte a zacvičte si...
Podívejte se na seriál videí a seznamte se službami, které pomáhají rodinným pečujícím.

Články

INFO: Každý onkologický pacient by měl mít průvodce systémem péče

4.12.2025 „Pacienti často nevědí, kam jít nebo co je čeká. Jsme tu proto, abychom jim to vysvětlili a uklidnili je,“ říká Mgr. Naděžda Procházková, všeobecná sestra a case manager pro urologickou onkologii Masarykova onkologického ústavu. Case manager propojuje svět zdravotníků i pacientů – od administrativní koordinace až po osobní podporu. více...

NÁVOD: Podpora mentálního zdraví rodinného pečujícího

3.12.2025 O tom, že péče o kohokoliv se opírá o pilíř v podobě pečujícího, bylo řečeno již mnohé. Přesto zůstává pomoc a podpora pečujícím silným tématem, neboť mnozí z nich si potřebu pomoci připouštějí příliš pozdě, pokud vůbec. Dovolím si spojit praktické zkušenosti z mého působení v terénní péči a následně v odlehčovací službě s nedávnou zkušeností z lektorování více...

INFO: Pomoc pečujících svým blízkým v nemocnicích zatím není možná

2.12.2025 Uzavřela se jednání v rámci projednávání nového Národního plánu podpory osob se zdravotním postižením na léta 2026–2030. Letošní příprava byla velmi dlouhá a složitá. Národní plán je pravidelně připravován a schvalován vládou každých pět let. jednání bylo zaměřeno na cíle, opatření a indikátory v oblasti zdravotní péče. více...

Podporují nás

Spolufinancováno Evropskou unií
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo zdravotnictví
Jihomoravský kraj
Statutární město Brno
Chcete být informováni o nových článcích na našem webu? Přihlaste svůj e-mail k odběru.

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.