pečuj doma

Jaký dopad má navýšení úspor na příjem dávek v hmotné nouzi

4.8.2020

Vykonávám funkci veřejného opatrovníka. Opatrovaná pobírá dávky hmotné nouze, za pár let došlo k navýšení úspor a k dnešnímu dni na depozitním účtu města zůstatek jejích finančních prostředků přesahuje 20 tisíc korun. Prosím o radu, zda je nutné v takovém případě zažádat o odejmutí dávek v hmotné nouzi.

Odpověď

Je potřeba, abyste pravdivě za opatrovanou vyplňovala tiskopis Prohlášení o celkových sociálních a majetkových poměrech.

V části:

jste měla narůstající úsporu přiznávat. Pokud jste tak nečinila, tak jste porušovala další ustanovení tohoto tiskopisu:

Z dané úspory, která svědčí o schopnostech opatrované se uskromnit a o Vašich schopnostech „udržet korunu“, což jsou jistě společně velmi dobré vlastnosti, je schopná opatrovaná vyžít a nárok na hmotnou nouzi by do spotřebování této rezervy neměl být. Prakticky by totiž měla být hmotná nouze tak nízká, že by nemělo jít z ní ušetřit. A pokud to jde, měla by být v dalším měsíci snížena o úsporu. Vím, že to vlastně není nijak motivační úsporu tvořit, ale bohužel je takto (až skoro nekoncepčně/nevýchovně) systém hmotné nouze nastaven.

Máte tedy možnost – úsporu přiznat, nebo v dalším období o dávku již nepožádat. Pro nepravdivé uvedení údajů v předchozím období by mohlo dojít i k vyčíslení přeplatku na již vyplacené dávce.

Nadto doplňuji, že není podstatné, že prostředky leží na poúčtu Vaší obce (též nazývaných depozita). Stále jde o prostředky na účtech a tyto prostředky vlastní opatrovaná, i když je spravujete Vy.

Přeji neztracení motivace šetřit

Mgr. Radka Pešlová

 

               

Poradnu Moravskoslezského kruhu podporují TZMO Czech Republic s.r.o., výrobce inkontinenčních pomůcek Seni, a Ministerstvo práce a sociálních věcí.

 

Moravskoslezský kruh, z. s. realizuje projekt.
Poslouchejte, odpočiňte a zacvičte si...
Podívejte se na seriál videí a seznamte se službami, které pomáhají rodinným pečujícím.
Všechna čísla novin najdete na webu.

Články

ZPRÁVY: Call centra Úřadu práce ČR jsou nyní přístupnější

29.7.2025 Call centrum Úřadu práce ČR nově využívá služeb virtuální asistentky „Evy“ (AI – umělá inteligence), která je zatím v testovacím režimu. Pokud jejím prostřednictvím poskytnuté informace nebudou pro volajícího dostačující, bude propojen s operátorem Call centra. Virtuální asistentku Evu mohou klienti ÚP ČR využívat i mimo provozní dobu centra. více...

PTÁTE SE: Pomáhám opatrované, ale pro opatrovníka a úřady neexistuji

28.7.2025 Moje sestra je omezena ve svéprávnosti, jejím opatrovníkem je město, pobírá invalidní důchod 3. stupně. Jsem nejbližší osobou své sestry a komunikaci s opatrovnickým soudem i opatrovníkem (městem) vnímám jako těžkopádnou. Se sestrou vycházíme dobře a chci sestře více pomoct a sestra moji pomoc vítá. Potíž je, že pro úřady neexistuji. více...

ZPRÁVY: Díky ombudsmanovi dostal muž doplatek přes čtvrt milionu

27.7.2025 Na ombudsmana se obrátil muž, který od České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) pobíral invalidní důchod prvního stupně. Stěžovatel se však domníval, že je invalidní ve druhém stupni a od dřívějšího data. Ombudsman upozornil Českou správu sociálního zabezpečení, že její posudky o invaliditě neobsahují dostatečné odůvodnění. více...

Podporují nás

Spolufinancováno Evropskou unií
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo zdravotnictví
Jihomoravský kraj
Statutární město Brno
Chcete být informováni o nových článcích na našem webu? Přihlaste svůj e-mail k odběru.

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.