Nejasnosti kolem listiny o jmenování opatrovníka
Byl jsem jmenován opatrovníkem, rozsudek nabyl právní moci asi před měsícem. Předpokládám, že pro vyřizování záležitostí opatrovance vůči institucím bude vhodnější prokazovat se listinou o jmenování opatrovníka nežli doložkou právní moci, a prozatím jsem opatrovnickou listinu neobdržel. Jaké jsou obvyklé lhůty vydávání? Nezašle-li soud opatrovnickou listinu automaticky, po jaké době je adekvátní o ni výslovně požádat? A je praktičtější/obvyklejší papírová nebo elektronická podoba?
Odpověď
Ptáte se:
"Předpokládám, že pro vyřizování záležitostí opatrovance vůči institucím bude vhodnější prokazovat se listinou o jmenování opatrovníka nežli doložkou právní moci, a prozatím jsem opatrovnickou listinu neobdržel."
Obvykle to bývá šetrnější k opatrovancovým údajům, ale někdy je vhodné prokazovat se celým rozsudkem – např. kdybyste použil rozsudek pro zneplatňování právního jednání, dokazování nepříčetnosti opatrovaného při přestupkovém, nebo trestním jednání apod.
"Jaké jsou obvyklé lhůty vydávání?"
Listina opatrovníka se nevydává ze zákona, ale soudy mají vzor, na kterém se usnesli. Není tedy ani stanovena lhůta.
"Nezašle-li soud opatrovnickou listinu automaticky, po jaké době je adekvátní o ni výslovně požádat?"
Doporučila bych neprodleně.
"A je praktičtější/obvyklejší papírová nebo elektronická podoba?"
To je otázkou. Mnoho věcí se vyřizuje elektronicky, ale na mnoho míst chodíte osobně. Elektronickou verzi byste si musel na Czech pointu za úhradu autorizovat (https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze-dokumentu). Budete se muset rozhodnout podle toho, co očekáváte, že budete za opatrovaného více vyřizovat. S bankami, s pronajímatelem, se soukromými osobami, se sociálními službami budete komunikovat spíš osobně. S úřady, soudy budete spíš komunikovat elektronicky. Co bude (asi) převažovat?
Mgr. Radka Pešlová