pečuj doma

Výměna plenkových kalhotek a posuzování závislosti

9.7.2025

Manželka, pečující i opatrovník své matky v jedné osobě, opětovně žádá o příspěvek na péči. V žádosti uvedla, že mamince dennodenně na noc pomáhá s navlékáním plenkových inkontinenčních kalhotek. Posudkový lékař do vyjádření napsal, že tento úkon spadá do životní potřeby: oblékání a obouvání. Je to správně? Pod bodem bodu "výkon fyziologické potřeby" je správné používání hygienických pomůcek.

Odpověď

Pro potřeby získání příspěvku na péči není až tak podstatné, co manželka uvedla do žádosti, proč chce zvýšit příspěvek na péči.

Podstatné je, jak byly napsány:

  1. sociální šetření (záznam najdete k nahlédnutí ve spise vedeném na Úřadu práce)
  2. tiskopis, který vypisuje a posílá posudkovému orgánu obvodní lékař maminky (najdete ho k nahlédnutí na Institutu posuzování zdravotního stavu)

Tyto doklady nemusely být kvalitně vyplněné.

Pokud by maminka zásadním způsobem nezvládala některé z bodů 1-5:

f) Tělesná hygiena
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav, kdy osoba je schopna
1. použít hygienické zařízení,
2. dodržovat tělesnou hygienu, mýt si a osušovat si jednotlivé části těla,
3. provádět celkovou hygienu,
4. česat se, provádět ústní hygienu, holit se.

g) Výkon fyziologické potřeby
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav, kdy osoba je schopna
1. včas používat WC,
2. zaujmout vhodnou polohu,
3. vyprázdnit se,
4. provést očistu,
5. používat hygienické pomůcky.

pak by mělo být posouzeno nezvládání životní potřeby. Je otázkou, zda posudkový orgán měl v podkladech od lékařů, že maminka si sama nevymění hygienickou pomůcku. Není totiž podstatné, že to Vaše manželka dělá, ale že to maminka nezvládne z vážných zdravotních důvodů sama. Příklad: mnoho rodičů dětem vaří, pere, uklízí, i když už to dávno děti zvládají sami. Žena muži často vaří, ačkoliv by to muž zvládl také. Proto není podstatné, co dělá pomáhající, ale že to dělat musí, protože by se opečovávaný bez toho neobešel.

Jeví se, že posudkový orgán pochybil, když posoudil, že výměna (navlékání) inkontinenčních kalhotek je oblékáním. Ale je dost možné, že v podkladech není napsané, že maminka je inkontinentní a sama nezvládne včas použít WC a používat hygienické pomůcky, je inkontinentní a sebeobsluhu samostatně nezvládá.
Posudkový orgán pak mohl dovodit, že maminka by v zásadě mohla na záchod dojít, ale nechce se jí, kdyby neměla plenkové kalhotky, ale pleny, snadněji a sama by si je zapnula...
To, jak to tedy je ve skutečnosti – máte to někde napsané v lékařské zprávě? Byla tahle lékařská zpráva součástí spisu, resp. důkazů, které posudkový orgán měl k dispozici?

Pokud byste měl čas, určitě doporučuji si ho projít články k řízení o příspěvku na péči, pro pochopení principů (jak řízení probíhá a co ho ovlivňuje, jak se na něj lépe připravit):

Pokud byste měl další dotazy, jsme tu pro Vás.

Mgr. Radka Pešlová

Moravskoslezský kruh, z. s. realizuje nový projekt.
Poslouchejte, odpočiňte a zacvičte si...
Podívejte se na seriál videí a seznamte se službami, které pomáhají rodinným pečujícím.
Všechna čísla novin najdete na webu.

Články

PTÁTE SE: Výměna plenkových kalhotek a posuzování závislosti

9.7.2025 Manželka, pečující i opatrovník své matky v jedné osobě, opětovně žádá o příspěvek na péči. V žádosti uvedla, že mamince dennodenně na noc pomáhá s navlékáním plenkových inkontinenčních kalhotek. Posudkový lékař do vyjádření napsal, že tento úkon spadá do životní potřeby: oblékání a obouvání. Je to správně? více...

INFO: Domácí hospice výjimky pro neonkologické pacienty nevybojovaly

8.7.2025 Domácí hospice se čím dál častěji starají i o pacienty s jinou než onkologickou diagnózou, kde ovšem závěr života probíhá jinak. Právě tento fakt chtělo Fórum domácích hospiců zohlednit během letošního dohodovacího řízení s pojišťovnami – ovšem neúspěšně. Výsledkem může být menší ochota domácích hospiců brát tyto pacienty do péče. více...

INFO: Povinnosti pojištěnce po přeregistraci k jiné pojišťovně

7.7.2025 Nová pojišťovna po přeregistraci nového pojištěnce zařídí jeho odhlášení u původní zdravotní pojišťovny. Přihlásit se (přeregistrovat) k nové zdravotní pojišťovně je možné ve dvou termínech v roce. První je v období od 1. ledna do 31. března. Klientem nové pojišťovny se stanete 1. července. Druhé období probíhá od 1. července do 30. září. více...

Podporují nás

Spolufinancováno Evropskou unií
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo zdravotnictví
Jihomoravský kraj
Statutární město Brno
Chcete být informováni o nových článcích na našem webu? Přihlaste svůj e-mail k odběru.

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.